torsdag den 23. februar 2012

MADPLANEN SOM GØR MIG LYKKELIG

Hvem havde lige lavet en hemmelig aftale om, at jeg ikke skulle have lov til, at sove i går?!?!?!

Er der måske nogen af jer der kan falde i søvn med kolde fødder? Altså virkelig kolde fødder! Fem par strømper, to dyner og et uldtæppe, var slet ikke nok....

- Kære fødder giv mig nu lov til at sove!
Ja, jeg taler med mig selv. Og skændtes....
- Lad mig nu sove for helvede. I ved godt, at jeg er alt for træt til, at leve i dag!

Da søvnen endelig vandt terræn, begyndte min mave at rumle. Sådan en virkelig insisterende rumlen! Min mave og jeg sloges i en lille time, indtil jeg overgav mig og stod ud af sengen. Jeg fandt intet tilfredsstillende i køleskabet (hvad havde jeg lige regnet med?!). I stedet fandt jeg en blok, en blyant og gik tilbage i seng. Og så begyndte mit drømmescenarie. Jeg fantaserede om alt det mad jeg havde lyst til, hvis penge og mave ikke var en hindring.

Det var ikke lige så let som jeg havde troet. Jeg skulle jo pludselig til at skære ind til benet. Fokusere. Men i takt med, at min drømmemadplan kom til verden, blev jeg mere og mere vågen og pludselig opdagede jeg, at lysten til dagen, var kommet tilbage. Og varmen.

Her er så madplanen som gør mig lykkelig.
Alt skal være økologisk, sådan er det bare. Gider ikke, at gå på kompromis!

MANDAG - JAPAN (Et godt valg - efter en tung søndag.)
Alt det sushi jeg kan spise tak! Nigiri, Uramaki og Futomaki. Maguro tataki, samt tangsalat og edamame bønner.
Til dessert. Creme Brûlee. I små runde skåle, med hver sin smag. (jeg er kvik nok til at vide, at sidstnævnte ikke er fra Japan).

TIRSDAG - ITALIEN (Mama Mia det bliver svært det her.)
Antipasti - Fyr løs. Jeg er åben! Pølser, skinker, fisk, oste, svampe, oliven, salater med og uden pasta. PS. Husk Carpaccioen!
Secondo - En masse pastaretter! Jeg er vild med Vitello Tonnato, så det SKAL med. Og ja, jeg tør godt skrive pizza, for i Italien, er dét noget helt andet end herhjemme!
Dessert - Kager! Herunder Tiramisu. Har aldrig smagt en cannoli. Det kommer jeg til! Så skal jeg selvfølgelig have is! Og jordbær og til sidst, en cappuccino.

ONSDAG - INDIEN
Naan. Brød i almindelighed. Kylling, lam, fisk og grøntsager. Kokos, karry, mynte, chili, pickles, chutney, raita, samosa masala, korma. You name it - i'll eat it. Til dessert. Creme Brûlee. Any questions?

TORSDAG - FRANKRIG
Der må gerne være crossainter, crêpes og tartar, involveret. Derefter tror jeg bare, jeg vil kaste mig ud i en hel masse vin...og ost. Og så vil jeg lade resten være op til kokken selv.
Jeg takker dog nej til frølår og snegle. Nå jo, og den der likør hvor en halvgammel snog/slange lå og tog giftbad. Det fik jeg i Paris engang. Sådan noget er altså ikke lige mig. Pardonnez-moi! Jeg er ikke ude på at fornærme nogen!


FREDAG - MARROKO
Har virkelig ikke tjek på det køkken. Men godt smager det!
Vi er ude i noget med dadler svøbt i bacon, cous cous, taboulah, taginerettter, kikærter, auberginer, mandler og sådan. Og så er jeg frisk på at smage deres super, søde desserter. Baklava er et must, selv om jeg er usikker på, om det stammer fra Marokko. Men jeg kan li' det - Det er 100. Så stik mig noget sukkerlage!!!

LØRDAG - JAPAN
Jeg er ellers ikke så meget til gentagelser, men man skal være et svin, hvis man ikke gider en omgang til. Det er mig der bestemmer!

SØNDAG - USA
Burger. I flere varianter. Pomfritter og milkshake - Det hele skal laves af Jamie Oliver. Fordi jeg engang så ham lave en burger, jeg har drømt om siden.
Kan altid spise en Creme Brûlee til ..... Det er kærlighed. En sød, velkommen gentagelse!

Ugen efter vil jeg afprøve andre kontinenter. Afrika, for eksempel. Jeps, har været forbi Marokko. Nu tænker jeg på Etiopien, Kenya og sådan. Kender, som sagt, ikke nok til det køkken. Til gengæld ved jeg, at næste søndag står på Bøf bearnaise!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar